Basisregistraties en gegevenscopieën

Bij gemeenten wordt in veel applicaties gebruik gemaakt van basisgegevens. Tot nu toe werden die gegevens per applicatie verzameld uit meerdere bronnen en is er weinig sprake van gedeeld gebruik. Grote uitzondering zijn de GBAgegevens. Deze worden bij meerdere applicaties hergebruikt, afhankelijk van de leverancier van een applicatie en de GBAapplicate. Meerdere leveranciers kennen een gegevensmagazijn dat benut wordt om de persoonsgegevens (ook kerngegevens), afgeleide adresgegevens en kadastergegevens te distribueren.
Het opzetten van een distributiesysteem geheel gebaseerd op landelijke registraties is een zeer ingrijpende operatie, niet alleen vanwege de ombouw van alle applicaties, maar ook door de realisatie van een betrouwbaar, snel en veilig netwerk.
Daarnaast blijft een probleem de beleidsanalyses die gemaakt worden op basis van een grote hoeveelheid gegevens over het nu en het verleden, die vaak afkomstig zijn uit meerdere basisregistraties, gecombineerd met plaatselijke registraties.
Het realiseren van een volledig gebruik van landelijke registraties is bovendien erg duur, omdat elke applicatie (gemiddeld ongeveer 200) een koppelng moet hebben met een of meerdere landelijke registaties en als er geen abonnementsfunctie is moet je de gegevens bij elk gebruik opnieuw ophalen. Voor de veelheid aan relatief kleine applicaties is dit niet haalbaar, zodat de verplichting van exclusief gebruik niet gehaald zal worden.

Uitgaande van de realiteit van het gebruik van gegevenskopieën is het beter om te waarborgen dat er sprake blijft van actualiteit van de gegevens. Dit is te realiseren door standaarden te definiëren en afspraken te maken met leveranciers van gegevensmagazijnen over de borging van de actualiteit. Het realiseren van een abonnementsfunctie bij een basisregistratie en binnen de gemeente met het gegevensmagazijn zijn hierbij nuttige/noodzakelijke bestanddelen.

 

Reacties zijn gesloten.